آفتامات دینام یا همان تنظیم کننده ولتاژ خودرو (نحوه کار و نحوه تست آن)

فهرست مطالب

تنظیم کننده ولتاژ خودرو چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، رگولاتور ولتاژ خودرو یا آفتامات دینام، ولتاژ تولید شده توسط دینام را کنترل می کند.

بدون تنظیم کننده ولتاژ دینام، ولتاژ ورودی بیش از حد زیاد می شود و موجب آسیب  دیدن سیستم های الکترونیکی خودرو میشود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم های الکترونیکی خودرو ، رگولاتور ولتاژ بسیار شبیه یک رگولاتور خطی عمل می کند،و خروجی دینام را در یک ولتاژ شارژ ثابت بین 13.5 ولت و 14.5 ولت حفظ می کند.اگر ولتاژ دینام بیشتر از 14.5 باشد آفتامات تزریق توان از باطری به سیم پیچ های دینام را متوقف میکند و از شارژ کردن باتری توسط دینام جلوگیری میکند.

تنظیم کننده ولتاژ خودرو(آفتامات )چگونه کار میکند؟

فرآیند با چرخاندن سوئیچ خودرو آغاز می شود. ولتاژ از باتری خودرو به قسمت استارت خودرو می رسد که موتور را از طریق احتراق روشن می کند.

هنگامی که موتور روشن می شود، یک تسمه روتور را در داخل دینام می چرخاند و سیم پیچ میدان را برق دار میکند و ولتاژ DC برای شارژ باتری تولید می کند. با این حال، قبل از اینکه منبع تغذیه به باتری برسد، باید از رگولاتور الکترونیکی ولتاژیا همان آفتامات عبور کند.

اگر ولتاژ خروجی دینام به زیر 13.5 ولت کاهش یابد، ولتاژ منبع تغذیه کم است بنابراین سنسورهای رگولاتور مدار باتری را به دینام وصل میکنند. این کارباعث روشن شدن دینام و افزایش میدان مغناطیسی و رساندن برق به باتری می شود که باعث میشود باطری شارژ شود.

سپس، هنگامی که ولتاژ خروجی در باتری به 14.5 ولت رسید، رگولاتور خروجی دینام یا ژنراتور را قطع می کند و میدان مغناطیسی را ضعیف می کند و از شارژ باتری جلوگیری می کند. این کار باعث میشود که باتری بیش از حد شارژ نشود و آسیب نبیند.

امروزه، تنظیم کننده  های ولتاژ الکترونیکی(آفتامات دینام) بخ سختی خراب میشوند  و همچنین  تعمیر آن دشوار است. در نتیجه، با توجه به قیمت نسبتا پایین آفتامات و همچنین سختی تعمیر آن معمولا در صورت آسیب دیدن آفتامات ساده ترین راه تعویض آن است. 

نحوه تست رگولاتور ولتاژ خودرو(آفتامات دینام)

اگر متوجه مشکلاتی در سیستم الکتریکی خودروی خود شده اید، آزمایش تنظیم کننده ولتاژ الکترونیکی (آفتامات) می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام قسمت از سیستم الکتریکی خودرو شما باعث بوجود آمدن این مشکل شده است. این آزمایش بسیار ساده است، اما به یک مولتی متر نیاز دارد.

درصورت نیاز به مولتی متر میوانید به سایت ایلکو شاپ مراجعه فرمایید

توجه: این تست برای خودروهایی است که تنظیم ولتاژ کامپیوتری ندارند.

برای تست رگولاتور ولتاژ خود مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: مولتی متر را روی ولتاژ تنظیم کنید

مطمئن شوید که مولتی متر شما روی اندازه گیری ولتاژ قرار دارد. تنظیم ولتاژ اغلب شبیه ∆V یا V با چند خط بالای آن است. آن را روی 20 ولت تنظیم کنید. آزمایش رگولاتور دینام با تنظیم مولتی متر روی اهم یا آمپر می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

مرحله 2: مولتی متر را به باتری خود وصل کنید

برای بررسی رگولاتور دینام، باید ولتاژ باتری را بررسی کنیم. در حالی که ماشین خاموش است، پروب سیاه مولتی متر را به پایانه سیاه باتری (منفی) و پروب قرمز را به پایانه  قرمز باتری (مثبت) وصل کنید.

مرحله 3: مولتی متر را بررسی کنید

اگر باتری شما درست کار می کند، مولتی متر باید کمی بیش از 12 ولت را با موتور خاموش نشان دهد. اگر ولتاژ باتری شما کمتر از 12 ولت است، ممکن است به این معنی باشد که باتری شما از کار افتاده است و ممکن است به زودی نیاز به تعویض آن داشته باشید.

مرحله 4: وسیله نقلیه خود را روشن کنید

در حالی که خودرو ساکن است موتور را روشن کنید. به مولتی متر نگاهی بیندازید و می بینید که در حالی که ماشین در حالت ساکن است، ولتاژ مولتی متر باید عددی بالای حدود 13.8 ولت را نشان دهد.

 ولتاژ 13.8 و بیشترنشان می دهد که همه چیز به درستی کار می کند و دینام همان طور که باید باتری شما را شارژ می کند.

اگر ولتاژ خروجی شما بلافاصله پس از روشن کردن موتور به زیر 13 ولت کاهش یابد، ممکن است سیستم الکتریکی خودرو دچار مشکل شده باشد. آزمایش افت ولتاژ را انجام دهید.

در نهایت، اگر متوجه خروجی ثابت یا متناوب ولتاژ بالا یا پایین شدید، نشان می دهد که رگولاتور ولتاژ دینام شما مشکل دارد.

مرحله 6: مولتی متر را دوباره بررسی کنید

اگر تنظیم کننده ولتاژ دینام شما به درستی کار می کند، ولتاژ خروجی باتری شما باید حدود 14.5 ولت باشد. اگر ولتاژ بالای 14.5 ولت باشد، احتمالاً رگولاتور ولتاژ مشکل دارد. اگر ولتاژ زیر 13.8 ولت باشد، باتری شما ضعیف است و احتمالاً نیاز به تعویض  باتری دارد.

برخی از سوالات رایج در مورد آفتامات ها(تنظیم کننده ولتاژ)

1. از کجا می توانم تنظیم کننده ولتاژ را خریداری کنم؟

در صورت نیاز به آفتامات بنزی 14ولت و 28 ولت میتوانید از سایت ما خریداری کنید.

آفتامات بنزی 14 ولت

آفتامات بنزی 28 ولت

2. آیا رگولاتور ولتاژ بد می تواند باتری را خراب کند؟

بله، یک تنظیم کننده ولتاژ بد قطعا می تواند باتری ماشین شما را خراب کند.

اگر ولتاژ بیش از حد به باتری جریان داشته باشد، می تواند صفحات را منحرف کند و باتری شما را از بین ببرد. از طرف دیگر، اگر ولتاژ پایین وجود داشته باشد، باتری نمی تواند به طور کامل شارژ شود و ممکن است برای روشن کردن ماشین خود دچار مشکل شوید.

اگر رگولاتور ولتاژ به طور کامل از کار بیفتد، برق باتری به شدت تخلیه می شود. در حالی که باتری استاندارد 12 ولت سرب-اسید خودروی شما قرار است تخلیه شود، تخلیه بیش از حد می تواند آسیب جبران ناپذیری به صفحات داخل باتری وارد کند و به طور قابل توجهی طول عمر آن را کاهش دهد.

3. آیا می توانم با رگولاتور معیوب ولتاژ رانندگی کنم؟

از نظر فنی، می‌توانید با رگولاتور ولتاژ(آفتامات) معیوب رانندگی کنید، اما انجام این کار خطرناک است. ممکن است خوب باشید و هیچ اتفاقی نیفتد، اما در معرض خطر خراب شدن قطعات الکتریکی گران قیمت  خودرو هستید. اگر رگولاتور ولتاژ معیوب دارید، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید.

در صورت نیاز به آفتامات بنزی میتوانید از سایت ما خریداری کنید.

آفتامات بنزی 14 ولت

آفتامات بنزی 28 ولت