آفتامات دینام 14 ولت بنزی

راهنمای مشتری؟

سفارش از واتس اپ

آفتامات دینام

رگولاتور دینام که با نام آفتامات دینام شناخته می شود،  این قطعه همواره بر روی توان الکتریکی خروجی این قطعه نظارت می کند. در گذشته آفتامات دینام از مقاومت سیمی و رله ساخته میشدند ولی امروزه برای ساخت این قطعه، قطعات مختلف الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. آفتامات ها نقش مهمی را در خودرو ایفا می کنند. ریگلاتور دینام جهت کنترل جریان مصرفی و ولتاژ تولیدی به کار برده می شود و با این کار مانع از سوختن و صدمه دیدن مولد برق و مصرف کننده ها خواهد شد. در واقع آفتامات دینام رابط بین باتری خودرو و دینام می باشد.

هنگامی که دور موتور افزایش می یابد ولتاژ برق تولیدی دینام نیز بالا میرود. در صورتی که این افزایش بیش از حد مجاز گردد موجب آسیب دیدن و یا سوختن مصرف کننده های ماشین می شود. علاوه بر آن در صورتی که دور موتور کاهش یابد و یا هنگام خاموشی موتور دینام به باتری وصل گردد، جریان برق از باتری به سمت دینام هدایت می شود و سوختن دینام را به دنبال دارد. بنابراین جهت ممانعت از اتفاقات بالا آفتامات و یا رگولاتور مورد استفاده قرار می گیرد.

وظایف آفتامات دینام

آفتامات دینام در مدار شارژ وظایف زیر را برعهده دارد:

کنترل جریان ایجاد شده دینام

کنترل ولتاژ خروجی دینام

اجازه دادن شارژ به باتری سالم در حال خالی شدن

جلوگیری از خالی شدن جریان باتری در دینام موقع خاموشی موتور

قطع شدن شارژ بعد از پر شدن باتری

ساختار آفتامات

رله ولتاژ هسته آهنی است با چندین دور سیم پیچ که آن را به شکل موازی پیچیده شده است. یک جفت پلاتین بر روی هسته قرار گرفته که در حالت نرمال بسته می باشد. جریان مصرفی سیم اتصال بدنه خارجی و بالشتک های دینام از ذغال مثبت دریافت شده و بعد از تغذیه به سمت آفتامات هدایت می گردد و در حالت نرمالی که ولتاژ خروجی دینام پایین است و به وسیله پلاتین ها به بدنه متصل می شود.

کاهش ولتاژ موجب می گردد که هسته رله ولتاژ قدرت و نیرویش تحلیل رفته و فنر آن پلاتین متحرک را تحت فشار و کشش قرار دهد و با پلاتین ثابت در تماس باشد. مجدد جریان میدان به وسیله پلاتین ثابت در تماس باشد و مجددا به واسطه پلاتین ها اتصال بدنه می گردد.

نحوه کار آفتامات دینام

آفتامات هسته ای آهنی متشکل از چند دور سیم پیچی نازک است و جهت این که ولتاژ تاثیرگذار بر این رله با ولتاژ تولید شده دینام برابر شود، سیم پیچ هسته ای را به شکل موازی می پیچند و سپس بر روی هسته دو پلاتین می گذارند که در حالت نرمال بسته است.

با بالا رفتن دور موتور، ولتاژ دینام نیز افزایش می یابد و همزمان با آن ولتاژ تاثیرگذار بر سیم پیچ رله ولتاژ هم بالا می رود. موقعی که این ولتاژ بیش از حد مجاز خود شد، نیروی کشش هسته از نیروی فنر پلاتین متحرک بیشتر شده و موجب می گردد پلاتین متحرک توسط هسته جذب شود و با باز نمودن پلاتین های رله ولتاژ، از طریق اتصال بدنه قطبین کامل شود.

این مقاومت موجب کم شدن جریان استفاده شده بالشتک ها شده و نهایت سبب ضعیف شده و میزان مغناطیسی و کم شدن ولتاژ خروجی دینام می گردد. البته این کم شدن به سرعت تاثیرات خود را بر روی سیم پیچ رله ولتاژ گذاشته و سبب از دست دادن نیروی هسته می شود. در این موقع فنر و پلاتین متحرک آن را کشیده و باعث تماس با پلاتین ثابت می شود که مجدد جریان مورد نیاز میدان به شکل مستقیم به وسیله پلاتین ها اتصال بدنه می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آفتامات دینام،نحوه عملکرد و انواع آن میتوانید به مقاله سایت ما مراجعه فرمایید.

آفتامات دینام – تولید خلاقانه و با کیفیت قطعات خودرو (yilko.ir)