مدار دوبرابر کننده ولتاژ 12 به 24 ولت

فهرست مطالب

در اینجا یک مدار دوبرابر ولتاژ 12 ولت به 24 ولت وجود دارد. مدار زمانی لازم است که از منبع ورودی ولتاژ پایین به منبع تغذیه DC ولتاژ بالا نیاز داشته باشیم. به عنوان مثال اگر باتری 12 ولتی دارید و به منبع تغذیه 24 ولتی از آن نیاز دارید، این مدار به شما کمک می کند. شما نیازی به پیاده سازی منبع تغذیه جدید ندارید، به سادگی می توانید از مدار دوبرابر ولتاژ استفاده کنید.

این مدار که در زیر نشان داده شده است، منبع تغذیه DC ولتاژ بالا را از منبع AC ورودی ولتاژ پایین فراهم می کند.

Voltage-Doubler

قطعات مورد نیاز
در زیر قطعات مورد نیاز مدار آورده شده است.

1. ترانسفورماتور 230 ولت AC را به 12 ولت AC / 1 آمپر پایین بیاورید
2. ماژول 1N4007 Bridge Rectifier – 4
3. خازن الکترولیتی 2200μF – 2
4. خازن الکترولیتی 4700μF – 1
5. اتصال سیم ها 

در اینجا ما منبع AC 12 ولت را از ترانسفورماتور Step down گرفته و توسط یک یکسوساز پل به منبع DC تبدیل می کنیم. ولتاژ به جفت خازن الکترولیتی 2200uF متصل می شود. سپس خروجی دوباره تغذیه می شود به خازن 4700uF.

نحوه کار مدار

این ولتاژ دوبلور کار می کند با شارژ و تخلیه خازن الکترولیتی با ارزش ولتاژ بالا را فراهم می کند. برای شروع طراحی مدار، ابتدا باید ولتاژ ورودی و خروجی را تعیین کنید. سپس با استفاده از فرمول های زیر می توانیم مقدار خازن های الکترولیتی را محاسبه کنیم.

 

 

که,
Vr = ripple voltage
I = load current
t = half-period

جدای از همه اینها، روش های بسیار زیادی برای محاسبه مقدار خازن مدار دوبرابر ولتاژ وجود دارد. نتیجه دو برابر کننده ولتاژ 2Vin خواهد بود که دو برابر ولتاژ ورودی است. خازن های C1 و C2 برای هر دو سیکل مثبت و منفی شارژ می شوند و سپس ولتاژ تخلیه آن باعث می شود که C3 بالاتر از ورودی تغذیه DC شارژ شود و در بار خروجی به صورت 2Vin به صورت یک ولتاژ مضاعف ظاهر می شود.

مدار را در پروتئوس شبیه سازی کردیم و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، نتیجه لازم را گرفتیم. ولتاژ ورودی دوبرابر شد

Voltage-Doubler-Simulation